menu

Kryminalne tajemnice starej Warszawy

„Wakacje z Historią – razem z Muzeum Dulag 121”, akcja letnia pod honorowym patronatem Pani Elżbiety Smolińskiej, Starosty Pruszkowskiego.

Podczas kolejnej wycieczki po Warszawie, przygotowanej w ramach „Wakacji z historią – razem z Muzeum Dulag 121”, wybraliśmy się na Stare Miasto. Oprócz historii miasta poznaliśmy również jego kryminalne tajemnice.

Spacerując po zaułkach i nieczęsto odwiedzanych ulicach, odnaleźliśmy dom kata, miejsca egzekucji i słynnych rabunków. Dla wielu uczestników zaskoczeniem była informacja, że na co dzień kat zajmował się leczeniem ludzi: nastawianiem złamanych kości, ziołolecznictwem, kręglarstwem. Poznaliśmy kilka starych złodziejskich specjalności: kradzież kieszonkową czyli doliniarstwo, kradzież suszącego się na poddaszu prania czyli pajęczarstwo i włamania do mieszkań przez okno, którym zajmowali się lipkarze.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Zamku Królewskiego. Zobaczyliśmy miejsca, w których odbywały się uroczystości dworskie, audiencje królewskie i dyplomatyczne rozmowy, a także prywatne apartamenty króla. Byliśmy również w imponującej Sali Senatorskiej, w której dokonało się istotne historyczne wydarzenie – uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

Po przerwie obiadowej (w kultowym Barze Familijnym zjedliśmy ze smakiem pirogi ruskie z omastą) odwiedziliśmy Dom Spotkań z Historią, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach „Cykliści, automobiliści, piłkarze i wioślarze – o dawnych sportach i zabawach Warszawiaków”. Poznaliśmy pierwsze elitarne kluby sportowe w Warszawie, czyli Warszawskie Towarzystwo Wioślarskie i Warszawskie Towarzystwo Cyklistów. Na koniec uczestnicy rywalizowali w wyścigu będącym quizem z wiedzy o dawnych sportach.
Wszystkich chętnych, którzy chcą razem z nami poznawać Warszawę, zapraszamy na kolejne wycieczki.