menu

Kolejna wycieczka po Warszawie już za nami

14 sierpnia odbyła się kolejna wycieczka do Warszawy w ramach „Wakacji z historią – razem z Muzeum Dulag 121”. Tym razem zwiedziliśmy Stare Powązki i udaliśmy się do Muzeum Kolejnictwa.

Wtorkowa wycieczka upłynęła nam na poznawaniu najciekawszych miejsc dwóch warszawskich dzielnic – Woli i Ochoty.

Zwiedzanie Starych Powązek rozpoczęliśmy przed bramą św. Honoraty, przy której pani Karolina Jastrzębska opowiedziała historię powstania aż 11 cmentarzy znajdujących się na Woli, a także wtajemniczyła nas w symbolikę samej imponującej, dziewiętnastowiecznej bramy cmentarnej. Następnie oglądaliśmy nagrobki i wspólnie rozszyfrowywaliśmy znaczenia symboli i przedstawień sztuki sepulkralnej. Poznawaliśmy znaczenia takich słów jak: nekropolia, mauzoleum, kolumbarium, kir, całun i urna. Odwiedziliśmy najstarszą część cmentarza – katakumby oraz groby zasłużonych warszawiaków i osób z Warszawą związanych – byli to m. in. Henryk Wieniawski, Jerzy Waldorff, Wojciech Bogusławski, Czesław Niemen, Gustaw Holoubek i Zbigniew Herbert. Niestety deszcz i ograniczenie czasowe nie pozwoliły nam na dłuższe zwiedzanie. Naszą wizytę zakończyliśmy mini-warsztatem plastycznym – narysowaliśmy te nagrobki lub symbole, które najbardziej nam się spodobały.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Kolejnictwa, które powstało na miejscu dawnego Dworca Warszawa Główna Osobowa. Wraz z przewodniczkami zwiedziliśmy ekspozycję stałą Muzeum. Oglądając modele lokomotyw i pociągów, zaznajomiliśmy się z historią powstania i rozwoju kolejnictwa na świecie i w Polsce. Obejrzeliśmy także zachowane w Muzeum prawdziwe lokomotywy i wagony stojące na torach. Szczególne zainteresowanie uczestników wzbudziło wnętrze starego parowozu oraz makiety z jeżdżącymi modelami pociągów.

Naszą wizytę zakończył warsztat malarski pod tytułem „Dlaczego kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu?”, który sprawił uczestnikom wiele radości. Z Muzeum Kolejnictwa udaliśmy się wprost na stację Warszawa- Ochota, skąd Szybką (i wygodną) Koleją Miejską wróciliśmy do Pruszkowa.

Przed nami jeszcze dwie wycieczki. Już w najbliższy wtorek, 21 sierpnia udamy się na zwiedzanie Pałacu Kultury i Nauki oraz odwiedzimy Fotoplastikon, unikatowe miejsce w skali europejskiej. Natomiast 28 sierpnia wybierzemy się na Żoliborz, gdzie zobaczymy Cytadelę Warszawską oraz do Śródmieścia, gdzie zwiedzimy przedwojenny gmach NBP.

Patronem medialnym projektu jest tygodnik „Kurier Południowy” i Radio Bogoria.

Sponsorami naszego projektu są: Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie Sp. Z. o.o., firma ASMET, firma PRO-LOG S.A., firma EDELMANN POLAND SP. Z. O. O., firma Kongsberg Automotive, Mazowiecka Agencja Energetyczna.

Serdecznie dziękujemy za wsparcie!