menu

Zakończyliśmy „Niedzielne wyprawy szlakiem powstańczej Warszawy”

W dniu wczorajszym odbyła się ostatnia z trzech wycieczek po Warszawie organizowany w ramach Obchodów 70. rocznicy Powstania Warszawskiego w Powiecie Pruszkowskim. Tym razem wśród wąskich ulic i zakamarków Starego Miasta poznawaliśmy miejsca związane z walkami powstańczymi w tym rejonie miasta.

Nasz ostatni spacer był dedykowany przede wszystkim rodzinom z dziećmi i młodzieży, jednak jak się okazało, zainteresowanie tematyką było spore i na nasz spacer przybyło również wielu dorosłych. Tym razem naszymi przewodnikami byli Paweł Łoś i Andrzej Sandel, ze Stowarzyszenia Przewodników Turystycznych „Złota Kaczka”. Nasi przewodnicy przygotowali dla najmłodszych, a także dla wszystkich młodych duchem, specjalne karty z zadaniami. Uczestnicy musieli się wykazać dużą uwagą i nie przegapić wskazówek – literek podawanych przez prowadzących naszą wyprawę.

Spacer rozpoczęliśmy przy Zamku Królewskim opowieścią o Królu Zygmuncie III Wazie i o wojennych losach jego kolumny. Oglądaliśmy pozostałości pierwszej i drugiej kolumny, na których do dziś można odnaleźć ślady po powstańczych kulach. Następnie wyruszyliśmy w uliczki Starego Miasta: Piwną, Świętojańską, Dziekanię, Kanonię, Jezuicką, Wąski Dunaj, aby tam odnaleźć kolejne ślady wydarzeń sprzed 70 lat. Najdłużej zatrzymaliśmy się na Rynku Starego Miasta, gdzie uczestnicy mogli przypatrzeć się fotografiom zrujnowanego w wyniku działań wojennych miasta. Na murach Starego Miasta odszukaliśmy pomnik Małego Powstańca i dowiedzieliśmy o tym, jak najmłodsi pomagali w Powstaniu jako m. in. łącznicy i sanitariusze.

Duże zainteresowanie wzbudziła gąsienica z niemieckiego pojazdu Borgwart, umieszczona na ścianie Archikatedry Św. Jana. Z tą gąsienicą wiązał się również inny punkt naszej wycieczki, umiejscowiony na ulicy Kilińskiego, gdzie 13 sierpnia 1944 r. doszło do jednego z najtragiczniejszych epizodów powstańczej Starówki – wybuchu pojazdu Borgwart i śmierci około 300 osób, które zgromadziły się, aby podziwiać zdobyty przez Powstańców pojazd.

Spacer zakończyliśmy na Placu Krasińskich, gdzie do odszukania było jeszcze kilka punktów związanych z tematyką Powstania – właz do kanałów, tablica upamiętniająca południowoafrykańską załogę alianckiego samolotu Liberator, dokonującego zrzutów dla Powstańczej Warszawy oraz parasol – symbol harcerskiego Batalionu „Parasol”.

Szczęśliwie uczestnikom spaceru udało się odnaleźć wszystkie punkty, a zgromadzone wskazówki ułożyły się w dwa trudne, łacińskie słowa „Gloria Victis”. Aby zagadka została całkowicie rozwiązana potrzebna była jeszcze tylko drobna podpowiedz naszych przewodników , którzy wytłumaczyli, że ten zwrot oznacza „Chwała Zwyciężonym” i odnosi się właśnie do Powstańców walczących 70 lat temu w Warszawie.