menu

Wycieczka po Mazowszu dla laureatów konkursu „Ścieżki Historii”

Ostatni weekend 13 i 14 września spędziliśmy z laureatami konkursu „Ścieżki Historii”. Razem ze zwycięskimi drużynami, reprezentującymi Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi, Gimnazjum nr 4 im. Jana Pawła II w Pruszkowie, Gimnazjum im. 36 Pułku Piechoty Legii Akademickiej w Otrębusach i Gimnazjum Społecznego w Pruszkowie, wybraliśmy się na wycieczkę będącą nagrodą w rozstrzygniętym pod koniec czerwca konkursie. W ciągu tych dwóch dni odwiedziliśmy wiele ciekawych zakątków Mazowsza.

Zebraliśmy się w sobotę z samego rana, by już o godzinie dziewiątej zawitać we wspaniale zrewitalizowanym w ostatnich latach Muzeum w Żelazowej Woli. Nie mogliśmy trafić lepiej, pogoda dopisała, a wczesna jesień to doskonała pora na oglądanie egzotycznych gatunków drzew w tamtejszym parku. Z Domu Urodzenia Fryderyka Chopina pojechaliśmy oczywiście do pobliskiego Brochowa, by zobaczyć XVI-wieczny kościół, miejsce chrztu kompozytora.

Następnym punktem naszej wycieczki był Łąck, gdzie mieści się założona w 1923 r. stadnina ogierów. Każdy mógł znaleźć tam coś dla siebie. Jedni zachwycali się kolekcją zabytkowych powozów, drudzy podziwiali piękne konie, jeszcze inni czerpali przyjemność ze spaceru po urokliwym parku wysadzanym starymi lipami, ciesząc oko widokiem jeziora. Z Łącka przenieśliśmy się do jednego z najstarszych miast Mazowsza, założonego w IX wieku Płocka. Tam obejrzeliśmy imponujące zbiory secesji w Muzeum Mazowieckim, które hipnotyzowały do tego stopnia, że miasto musieliśmy zwiedzać niemalże biegiem, by zdążyć na kolację.

Po całym dniu intensywnego zwiedzania nie było jednak miejsca na odpoczynek. Zabawy, których celem było bliższe poznanie wszystkich uczestników wycieczki, trwały do późnych godzin wieczornych i niewątpliwie spełniły swoje zadanie. Przeciskanie się przez wąskie i trudnodostępne oczka misternej pajęczyny sprawdziły nasze umiejętności współpracy. Późniejsze skoki przez pięciometrową, wieloosobową skakankę początkowo nie spotkały się z uznaniem, jednak już po chwili, nawet najbardziej zatwardziali sceptycy, sami nie wiedząc kiedy, zaczęli skakać radośnie.

Rano, wyspani umiarkowanie, ale za to bardzo zgrani, sprawnie przetransportowaliśmy się do Muzeum wsi Mazowieckiej w Sierpcu. Trzeba przyznać, że tamtejszy skansen jest wyjątkowy. Odtworzono tam wiernie cały układ dawnej mazowieckiej wsi. Oglądać tam możemy zabudowania dworskie i oddalone od nich domostwa chłopów. Każda chałupa urządzona jest inaczej, w każdej spotkać można jej „mieszkańców”, którzy ochoczo opowiadają o swej profesji. Dowiedzieliśmy się więc, jak działa młyn, jak radzono sobie bez żelazka, mieliśmy okazję zobaczyć wikliniarza przy pracy, a niektórzy doświadczyli na własnej skórze trudu pracy w kuźni. Pokosztowaliśmy też świeżego masła ubitego własnoręcznie w kierzance.

Czas jednak nie był dla nas łaskawy, z poczuciem niedosytu opuściliśmy Sierpc. Poznawszy życie chłopów, pojechaliśmy dowiedzieć się więcej o przedstawicielach władców i arystokracji.

Zaznajomiliśmy się więc z życiem dawnych władców, odwiedzając Zamek Książąt Mazowieckich w Ciechnowie. Następnie, w siedzibie Krasińskich w Opinogórze, gdzie mieści się obecnie Muzeum Romantyzmu, poznaliśmy dokładnie historię tego znamienitego rodu.

Kolejnym, ostatnim punktem naszej wycieczki był Pułtusk, zwany ze względu na swe malownicze położenie, Wenecją Mazowsza. Tam obejrzeliśmy zamek należący niegdyś do biskupów płockich i XV-wieczną Kolegiatę zdobioną renesansowymi polichromiami i jej piętnaście barokowych ołtarzy bocznych.

Uczestnicy konkursu – młodzi miłośnicy historii – mieli okazję poznać i polubić najbardziej interesujące zakątki Mazowsza. Może staną się oni autorami kolejnych ścieżek, już nie tylko po własnej okolicy, ale po Mazowszu.

Pragniemy także serdecznie podziękować wszystkim instytucjom, które zechciały nas gościć. A były to:

– Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli,
– Stado Ogierów Sp. z o.o.,
– Muzeum Mazowieckie w Płocku,
– Muzeum wsi Mazowieckiej w Sierpcu,
– Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie,
– Muzeum Romantyzmu w Opinogórze.