menu

17 LIS

17 LIS

1898

17 listopada 1898 roku „Kurjer poranny” donosił:

  • W Brwinowie przemysłowiec p. Oldak, zaczął na wielką skalę eksploatować posiadane na własnych gruntach bogate pokłady torfu. Torf po wydobyciu jest silnie prasowany na specjalnej maszynie w niewielkie lecz ścisłe bryłki i w takiej tylko postaci jest sprzedawany. Kilka poblizkich cegielni używa już z dobrym wynikiem tego paliwa.
  • Z powodu kończącego się sezonu budowlanego, cegły” do Warszawy wysyłają już bardzo nie wiele, ledwie po kilka wagonów dziennie, natomiast w przyszłym sezonie jesiennym spodziewany jest ogromny ruch ceglany, mają bowiem jeszcze powstać 2 wielkie cegielnie w naszych stronach.
  • Na nowo powstałej kołonji Żbikówek (obok warsztatów kolei Wiedeńskiej) ma być otwarty sklep monopolowy od 1 stycznia r. p.
  • Długoletni pomocnik zawiadowcy naszej stacji p. Bronisław Raciborski, ostatnio zajmujący takaż posadę w Warszawie, został od d. 1 b. m, mianowany zawiadowcą stacji Brzezie odnogi Bydgoskiej.
  • Od Nowego Roku ma tu być otwarta szkółka dla dzieci wszystkich pracowników kolei.
  • Niedługo oddział pocztowy otrzyma obszerniejsze pomieszczenie, dzisiejsze bowiem już stanowczo nie wystarcza.

1922

„Świat” 1922 nr 47

17 listopada 1922 roku odbyła się uroczystość poświęcenia kamienia węgielnego pod (od)budowę głównych warsztatów wagonowych w Pruszkowie. Grudniowy „Mechanik” (1922, Zeszyt 12) donosił:

W dniu 17 listopada odbyła się uroczystość poświęcenia kamienia węgielnego głównych warsztatów wagonowych w Pruszkowie. Warsztaty w Pruszkowie istniały przed wojną, zostały jednak całkowicie zburzone. (…) Ministerstwo Kolei Żelaznych zaprojektowało budowę szeregu naprawni. Pierwszym etapem tego programu jest budowa warsztatów w Pruszkowie. Warsztaty obliczone są na znaczną wydajność. Ogólna powierzchnia zabudowana wynosić będzie około 70.000 m kwadratowych, a dwie główne montownie zajmować będą powierzchnię około czterech mórg każda. Przez naprawę przejść będzie mogło rocznie około 1.800 wagonów osobowych i 6.500 wagonów towarowych. Jednocześnie z warsztatami przystąpiono do budowy kolonii rzemieślniczej w pobliskiej osadzie Utracie, gdzie powstanie około 50 domów mieszkalnych o powierzchni ogólnej 20.000 m kwadratowych. W kolonii jest przewidziana budowa szkoły, kasyna, apteki, sklepów itp. Powstanie nowych warsztatów kolejowych spotęguje w poważnym stopniu środki naprawy taboru i odciąży pod tym względem fabryki prywatne, które z natury rzeczy nie naprawą, lecz budową nowego taboru zajmować się powinny.

Skip to content