menu

Wielokulturowa Praga – egzotyka przeszłości

W miniony wtorek udaliśmy się na warszawską Pragę, Jest to jedyna już dzielnica stolicy, w której można poczuć wielokulturową atmosferę dawnej Warszawy.

Zwiedzanie Starej Pragi i poznawanie jej specyfiki zaczęliśmy od bazaru Różyckiego, najstarszego czynnego targowiska w Warszawie. Uczestnicy wycieczki dzięki pomocy sprzedawców dowiedzieli się, że słynny Różyc był drogistą, aptekarzem i właścicielem działki, na której powstał bazar.

W trakcie spaceru odnaleźliśmy ślady różnych kultur, których przedstawiciele zamieszkiwali Pragę. Oprócz Polaków można tu było spotkać Żydów, Rosjan, Niemców, Cyganów, a dzisiaj również Wietnamczyków, Chińczyków, Gruzinów czy Ukraińców. Na szlaku naszej wyprawy mijaliśmy świątynie różnych religii i wyznań: cerkiew prawosławną, katedrę katolicką oraz miejsce, w którym stała Synagoga Okrągła (dziś istnieje jeszcze budynek dawnej mykwy). Upalna pogoda sprawiła, że zechcieliśmy chwilę odpocząć pod pomnikiem Kapeli Praskiej – wybraliśmy też piosenkę, której jednak posągowi grajkowie nam nie zaśpiewali.

W drugiej części wyprawy, po zjedzeniu pysznych pierogów z jagodami na obiad w kultowym praskim barze mlecznym „Ząbkowski” zwiedzaliśmy (hura!) Stadion Narodowy. Byliśmy w miejscach, które dla kibiców podczas Euro 2012 nie były dostępne. Sprawdzaliśmy komfort szatni piłkarskich
i miękkość kanap w loży prezydenckiej, spacerowaliśmy po czerwonym dywanie, którym wchodzili na teren Stadionu specjalni goście. Porównywaliśmy widok z tarasu dla VIP-ów oraz z najwyższych siedzeń widowni. Każdy z nas poczuł się tak , jak poczułby się Błaszczykowski, gdyby Polacy nie odpadli. Do Pruszkowa wracaliśmy z świeżo wyremontowanej stacji Warszawa Stadion PKP, która bardzo przypadła nam do gustu. Już nie możemy doczekać się następnej wycieczki.

Patronem medialnym projektu jest tygodnik „Kurier Południowy” i Radio Bogoria.

Sponsorami naszego projektu są: Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie Sp. Z. o.o., firma ASMET, firma PRO-LOG S.A., firma EDELMANN POLAND SP. Z. O. O., firma Kongsberg Automotive, Mazowiecka Agencja Energetyczna.

Serdecznie dziękujemy za wsparcie!