„Ocalenie” – rozmowa o poezji Czesława Miłosza
„Ocalenie” – rozmowa o poezji Czesława Miłosza
literatura i historiaMuzeum Dulag 121 razem z Młodzieżowym Domem Kultury w Pruszkowie zapraszają na XI-tą odsłonę cyklu „Literatura i Historia” tym razem poświęconą poezji Czesława Miłosza.
W 1945 roku ukazał się najważniejszy być może tom powojennej poezji polskiej: „Ocalenie” Czesława Miłosza. Elegancko wydana, niewiele ponad stupięćdziesięciostronicowa książeczka obejmowała wileńskie wiersze z lat trzydziestych oraz późniejsze, pisane już podczas okupacji w Warszawie. Krytyka nie była Miłoszowi przychylna. Tomik był szeroko dyskutowany, ale pozostał niedoceniony. Do czasu. Dziś moment jego wydania uznaje się za punkt zwrotny w literaturze polskiej XX wieku, zapowiedź poezji nowego nurtu kontynuowanego później przez Tadeusza Różewicza i Zbigniewa Herberta. Nowością był język: mocno osadzony w doświadczeniu polskiej historii, a jednocześnie stroniący od liryzmu, intelektualnie trzeźwy i ironiczny. Była to również próba przedefiniowania roli poety wobec historii, wskazania na nowo jego przywilejów, ale też obowiązków. W „Ocaleniu” spotykają się bowiem wieszczący nieubłaganie zbliżający się kryzys Miłosz-katastrofista z Miłoszem naiwnym, który na przekór wszystkiemu trzyma się blisko świata z całym jego zmysłowym bogactwem. Trwoga i fascynacja. Dwie odpowiedzi, które daje poeta wobec kataklizmu wojny. Jak je pogodzić? Na to pytanie postara się odpowiedzieć nasz gość: znawczyni poezji noblisty dr Zofia Król.
Zofia Król – filozof i krytyk literacki, redaktor naczelna Dwutygodnik.com. Szkice o współczesnej prozie i poezji polskiej publikowała m. in. w „Zeszytach Literackich”, „Tygodniku Powszechnym”, „Kontekstach” i „Res Publice”.
Krzysztof Gosztyła – aktor filmowy i teatralny obecnie związany z warszawskim teatrem Ateneum. Stale współpracuję również z Teatrem Telewizji oraz Teatrem Polskiego Radia.