Warsztaty Kolejowe (1918-1939)
W styczniu 1919 r. rozpoczęły się prace nad odgruzowywaniem niemal całkowicie zrujnowanego terenu żbikowskich warsztatów. Naprawiono część hal, a obok nich zbudowano prowizoryczne drewniane baraki, w których zorganizowano prace naprawcze, i w pierwszej połowie 1920 r. wznowiono pracę zakładu. Zatrudnienie znalazło w nim ok. 500 osób. Ze względu na znaczne zniszczenia w taborze kolejowym, jeszcze tego samego roku Rząd podjął decyzję o rozbudowie funkcjonujących na terenie Polski warsztatów kolejowych i parowozowni. Przeznaczono na ten cel 1,3 mld. marek, a pruszkowskie warsztaty miały się stać zakładem wzorcowym. Polskie Koleje Państwowe dokupiły ponad 130 tys. m2 terenu i w 1923 r. rozpoczęły rozbudowę. Część budynków zburzono a na ich miejscu wyrosły nowe hale naprawcze, wśród nich hala naprawy taboru osobowego, wówczas jedna z największych hal produkcyjnych w Polsce. Prace modernizacyjne ze względów na opóźnienia dostawców i kwestie wywłaszczeniowe, przeciągnęły się do 1928 r., a część prac wykończeniowych kontynuowano jeszcze w pierwszej połowie lat 30. Mimo to, już pod koniec lat 20. Warsztaty pod kierownictwem Wojciecha Radomskiego wróciły do swojej wiodącej roli, jako największego, zatrudniającego ok. 700 osób, pracodawcy w Pruszkowie. Przy warsztatach kwitło życie kulturalne i społeczne. Działał zarządzany przez Związek Zawodowy Pracowników Kolejowych dom ludowy „Szwajcarnia”, sklep kooperatywy, zespoły taneczne, muzyczne i sportowe.
Odbudowane w międzywojniu Warsztaty Kolejowe PKP...
Odbudowane w międzywojniu Warsztaty Kolejowe PKP...
- Rok: Lata 20.
- Źródło: Książnica Pruszkowska
Gmach administracji Warsztatów Kolejowych PKP...
Gmach administracji Warsztatów Kolejowych PKP...
- Rok: Lata 20.
- Źródło: Archiwum Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Gmach administracji Warsztatów Kolejowych PKP...
Gmach administracji Warsztatów Kolejowych PKP...
- Rok: Lata 20.
- Źródło: Archiwum Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Członkowie I Koła Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych w Pruszkowie...
Członkowie I Koła Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych w Pruszkowie...
- Rok: Lata 20.
- Źródło: Książnica Pruszkowska
Prawdopodobnie budynek tzw. Szwajcarnii, w tle hala naprawy wagonów osobowych...
Prawdopodobnie budynek tzw. Szwajcarnii, w tle hala naprawy wagonów osobowych...
- Rok: Lata 20.
- Źródło: Zbiory Ewy Mościckiej
Pracownicy Warsztatów w budowanej hali naprawy wagonów osobowych...
Pracownicy Warsztatów w budowanej hali naprawy wagonów osobowych...
- Rok: Lata 20.
- Źródło: Zbiory Kazimierza Zawadzkiego
Wagon w hali naprawy wagonów osobowych...
Wagon w hali naprawy wagonów osobowych...
- Rok: Lata 30.
- Źródło: Książnica Pruszkowska
Parowozownia w Warsztatach Kolejowych PKP w Pruszkowie...
Parowozownia w Warsztatach Kolejowych PKP w Pruszkowie...
- Rok: 1938
- Źródło: Archiwum Akt Nowych w Warszawie
Ul. 3 Maja, w widocznych w tle budynkach mieścił się sklep kooperatywy kolejowej i domu ludowego...
Ul. 3 Maja, w widocznych w tle budynkach mieścił się sklep kooperatywy kolejowej i domu ludowego...
Pożegnanie wieloletniego naczelnika warsztatów Wojciecha Radomskiego ...
Pożegnanie wieloletniego naczelnika warsztatów Wojciecha Radomskiego ...
- Rok: 1935
- Źródło: Książnica Pruszkowska
Dokument upoważniający do wejścia na teren warsztatów, awers...
Dokument upoważniający do wejścia na teren warsztatów, awers...
- Źródło: Zbiory Zofii Kotlarskiej
Dokument upoważniający do wejścia na teren warsztatów, rewers...
Dokument upoważniający do wejścia na teren warsztatów, rewers...
- Źródło: Zbiory Zofii Kotlarskiej
Antoni Boenisch, pracownik wydziału mechanicznego Warsztatów Kolejowych w Pruszkowie...
Antoni Boenisch, pracownik wydziału mechanicznego Warsztatów Kolejowych w Pruszkowie...
- Źródło: Zbiory pp. Boenischów
Karta wstępu na teren Warsztatów Kolejowych...
Karta wstępu na teren Warsztatów Kolejowych...
- Źródło: Zbiory Elżbiety Pajewskiej